Apja halálakor – 1880-ban – visszatért Belgiumba és Brüsszelbe költözött, hogy a Szépművészeti Akadémián tanuljon. Megházasodott és két lánya született.
Brüsszelben Paul Hankar (belga építész) barátsága ugyancsak az Art Nouveau felé irányítja. Kitűnő tanulmányai folytán Alphonse Balat professzor segédje lett, aki II. Leopold építésze volt. A laeken-i királyi üvegházat együttesen tervezték; ez egyben Horta első, fém és üveg felhasználásával készült épülete (Annyira közel állt a király szívéhez ez a komplexum, hogy itt akart meghalni - ez a vágya teljesült is.)
1885-re Horta már egyedül dolgozott és három házat tervezett. Ezt követően mellőzte a helyi munkákat és a felsőbb köröknek, illetve nyilvános munkáknak szentelte magát.
Ez időszak alatt Horta nagy társasági életet élt, és csatlakozott a szabadkőművesség mozgalmához is. A brüsszeli Les Amis Philanthropes páholy tagja lett. Ez biztosította neki a megrendeléseket is 1893 után, mikor is házak és üzletek tervezésébe kezdett.
Szerkesztéseinek középpontjában a finom görbületek álltak. Ezt nem művészi keresettségből, hanem szigorúan praktikus okokból tette. A belső fémváz kialakításában íves növényi formákat felhasználva (a fát lecserélve) megalkotta első Art Nouveau épületét (Hôtel Tassel). A bonyolult ornamentikát és a természetes fényt a kőhomlokzat mögé rejtette, hogy épülete illeszkedjen a szigorúbb szomszédos épületekhez....és tulajdonképpen ezt tekinthetjük a szecesszió kiindulópontjának.
Miután nagy hírnévre tett szert munkáival, Hortát sok nagyszabású épület tervezésével bízták meg városszerte. Továbbfejlesztvén új építészeti stílusát megalkotta a Solvay Hotelt (1895-1900) és saját házát (1898). Fém- és kőhomlokzatai összetetszenek fém belsőépítészeti megoldásaival.
Amint az Art Nouveau stílus kiment a divatból, sok Horta házat lebontottak. Köztük a Maison du Peuple (1895-99) épületét (1965), melyet a Parti Ouvrier Belge progresszív munkáspárt részére emeltek annakidején.
Mindezek ellenére sok Horta épület mai napig áll és látogatható.
A legfontosabbak egyike a Maison Waucquez, melynek raktár funkciója van, és jelenleg a Belga Képregénymúzeum (mutatva, milyen toppon van ez a műfaj arrafelé) kap benne helyet.
Négy magánházat az UNESCO Világörökség részévé nyilvánítottak.
Hôtel Tassel: melynek megrendelője Emile Tassel, a brüsszeli egyetem geometriaprofesszora volt. Hagyományosnak számított az épület főhomlokzata hármas osztásával, de különleges volt a középen elhelyezett íves vonalú üvegezett ablakszerkezet. A lendületes, energikus, kígyózó, indázó vonalak nemcsak a padló mozaikjában, de a falakon és a tartóoszlopokon is megjelennek. A csupasz kovácsoltvas oszlopok azonban légies könnyedségük ellenére statikailag is kiválóan funkcionálnak. Az oszlopfő növényi indákat formáz, ennek segítségével képes belesimulni a kompozíció egészébe, a díszítőelemek azonban mindig alá vannak rendelve a funkció adta követelményeknek. A padló és a fal indamotívumai a lépcső fenti spirálformáját utánozzák, fokozzák annak hatását, s egyben egyfajta felfelé vivő lendületet adnak.
Az áttekinthető tér és a vékony, vas szerkezeti elemek első pillantásra érzékeltetik a mérnöki térfelfogást, ugyanakkor az embernek olyan érzése is támad, hogy érzéki-dekoratív környezetbe csöppent, amely építészeti alkotás helyett inkább növényházra emlékeztet. A racionális és artisztikus elemek egysége feszültséget kelt, s jóllehet egyik sem kerekedik a másik föké, az egyensúly mégis ingatag. Az öncélú élvezetek és az ésszerű önkorlátozás egyesítése van jelen.
Hôtel Solvay: A Hortánál oly megszokott zárt erkélyek a Solvay-házon is jelen vannak, nagy méretükkel inkább üvegfalként, mint pusztán ablakként hatnak.
Hôtel van Eetvelde: A kilenc méter széles, szalagszerű telken Horta két épületrészt alakított ki: az egyik az utcára, a másik az udvarra nézett. A két egységet összekötő udvart üvegtetővel fedte be, ami megoldotta a természetes világítás problémáját is.
Az üvegezett előtér az épület központi terévé vált, ide összpontosult az ornamentika, ez lett az épület gyönyörű szíve-lelke.A díszítőelemek, a Tassel-házéhoz hasonlóan a korlátok vasindáiba, a fal mintázatába, az ajtók és ablakok formáiba vannak szerkesztve. Az előtér fény felé kapaszkodó karcsú oszlopai pedig kinyílt virágkehelyhez hasonlító, hártyaszerű, gyönyörű üvegtetőt tartanak...
és a fent már ragozott Horta-ház.
De szintén az ő műve a brüsszeli Szépművészeti Palota (Palais des Beaux-Arts /Paleis voor Schoone Kunsten) és a Brüsszeli központi pályaudvar (Bruxelles-Central).
Victor Horta az Ixelles / Elsene temetőben nyugszik.
Horta.múzeum honlapja.
Forrás innen meg innen, és természetesen Klaus-Jürgen Sembach, Taschen által kiadott Szecesszió c. művéből.