A megmondóember azt mondja bennem, hogy egy épület - legyen az magánház vagy középület-, akkor van takkra összerakva, ha képes (pozitív) emóciót kiváltani szemlélőjéből...
...pláne ha ez úgy van meggyúrva, hogy összehangoltan vannak jelen a modern és a hagyományos anyagok, megteremtve azok egyensúlyát.
 
A nálunk is elterjedt angolszász esküvői hagyomány, miszerint a menyasszonynak esküvője napján viselnie kell régit, újat és kölcsönkapott dolgot, Fekete Zsuzsanna üvegbetonjában megvalósul.
 
Az általa Zebralit üvegbetonnak nevezett konstrukció - vagyis üveg és falazóelem keverése -, régi mesterek kísérleteinek mai korba átültetett verziója... amelyhez a művésznő a kramsachi (Tirol) Glasfachschulén végzett tanulmányai közben kapott ihletet, majd az Iparművészeti Egyetemen kezdett mélyrehatóbban foglalkozni vele:
Gustave Joachim 1903-ban kezdte meg kísérleteit az üvegbetonnal, eredményeit 1909–11 között nyilvánosságra is hozta. Gabriel Loire francia üvegművész a hatvanas években jelentős épületek részeként alkalmazta az üvegbetont.
A két anyag találkozásának legművészibb momentumaként értékelhető Le Corbusier kápolnája a franciaországi Ronchamp-ban.
...de a két anyagban rejlő lehetőségekről, és összeillesztésük technológiai hátteréről már 1968-ban magyar nyelvű szakirodalom jelent meg.
 
Lám, lám..érdemes hátrafelé is nézni, nemcsak mindig előre...
 
Ez a tulajdonképpeni feltámasztott/újragondolt elem megőrzi a két anyag önállóságát, szimbiózisukban a mai technológia segítségével az üveg a korábbinál gazdagabb értelmezést és ezzel kifinomultabb, látványosabb megjelenést nyer.
 
A Magyar Szabadalmi Hivatal 2005-ös értékelése szerint (ahol a Hungarian Design Award egyik díjazottja is lett):
"A művész a többezer éves anyagnak (üveg) és az ipari korszak anyagának (beton) egyesítésével létrehozott üvegbetont éleszti újjá. Elsősorban sík és hengeres üvegelemeket alkalmazva, változó optikai élményhatásokat hoz létre. Mindkét komponens színezésével harmonizáló színeffektusok alkothatók. Külön elonye, hogy alkalmas olyan konstrukciók megalkotására, amelyek, vizuális megjelenéseket valósítanak meg, számtalan variációval. "
 
de már 1995-ben elsőként kísérletezett olyan üvegbeton elemek létrehozásával, amikbe élükre állított síküveg lapokat helyezett.
Munkáiban a rogyasztott vagy pate-de-verre technikával készült üvegek mellett sokszor betonba zárt apró fénypont-raszterek jelennek meg, amelyeket üvegcsövek és botok alkotnak. Az üvegelemeket befoglaló betont számos esetben anyagában színezi, textúráját nemes kőzúzalékkal vagy üvegőrleménnyel teszi gazdagabbá.

Nagy szó, de így van: sorozatgyártásra is alkalmas építőelemei különleges megjelenésük, és szerkezetük miatt a világon egyedülállóak (és amelyet 2002 óta használati és design mintaoltalom véd).
 
A hagyományos falazási technikával - vagyis falazó habarccsal - összeépíthető elemek minden olyan helyiségbe beépíthetők, ahol fényáteresztő felületeket szükséges létrehozni, amin nem lehet átlátni, pl. beltéri válaszfal, homlokzati falak, vagy dekoratív kerítés oszlopok és kerti építmények .
 
Nemrég nagy port kavart egy fényáteresztő betonnak nevezett magyar találmány (itt optikai szálakat kevernek betonba) viszontagságos szabadalmaztatási kálváriája.
Sajnálattal olvastam nem egy szakmainak nevezhető oldalon - hiába jelezte mindkét alkotó több fórumot is a helyreigazítást -, hogy a két terméket folyamatosan keverik... kéremtisztelettel tessen megjegyezni: üvegbeton - Fekete Zsuzsanna.
 
Amit azért egyszer megnéznék: milyen pöpec lakásbelsők születnének, ha Fekete Zsuzsanna és a betonőrült Ivánka design egyszer valami közös projektbe kezdene...
 
Video a végére: a nagy videjómegosztón sok-sok júzer által külön-külön feltöltött képekből, zenékből szerkesztett Kutiman egy zseniál mixet (I'm new).
Régi+régi=új.
KÖ-TE-LE-ZŐ megnézni/meghallgatni:

 

Fotók forrása innen meg innen.